Serviciul de terapie educational-scolara este acordat de catre un psiholog educational cu specializare in psihopedagogie speciala si urmareste terapia si recuperarea dificultatilor generale si specifice de invatare , cum ar fi dificultatile de scris-citit, dificultatile de calcul matematic, dificultatile de memorare, dificultatile de intelegere a materialelor si sarcinilor scolare , dificultati de procesare semantica etc.
Terapia educational-scolara se adreseaza atat prescolarilor, cu scopul de a dezvolta preachizitiile necesare procesului de invatare, cat si scolarilor mici, care prezinta dificultati de invatare sau intarzieri functionale in ariile limbajului si cognitiei. De asemenea, de acest tip de terapie pot beneficia si copiii cu intarzieri in dezvoltare, deficiente mintale, deficiente neuro-motorii, intarzieri sau tulburari la nivelul dezvoltarii limbajului si cognitiei, deficiente de atentie sau alte deficiente asociate.
Terapia educational-scolara urmareste dezvoltarea operatiilor si functiilor cognitive, dezvoltarea si corectarea limbajului, antrenarea stabilitatii si concentrarii atentiei, stimularea functiilor memoriei si formarea de deprinderi si abilitati, notiuni si concepte, esentiale in procesul de invatare.
In realizarea planului individual de interventie terapeutica se urmaresc atat obiectivele educationale cuprinse in curriculumul scolar national, cat si obiectivele din scalele de dezvoltare ale copilului.
Programele principale ale terapiei educational – scolare sunt urmatoarele:
- Program de dezvoltare/stimulare cognitiva
- Program de dezvoltare/corectare a limbajului si vorbirii
- Program de formare si dezvoltare a abilitatilor si deprinderilor motorii fine
- Program de dezvoltarea a vocabularului si comunicarii
- Program de stimulare si antrenare a stabilitatii si concentrarii atentiei
- Program de stimulare a functiilor memoriei
- Program de formare/corectare scris-citit
Exemple de activitati si obiective in cadrul terapiei eduational scolare :
- Evaluarea/formarea/consolidarea lateralizarii neuromotorii dominante, necesara dezvoltarii optime a abilitatilor de scris
- Formarea pensei digitale corecte
- Formarea abilitatilor si deprinderilor de prescriere si scriere (semne pregrafice, colorat, reprezentare prin desen, simboluri grafice)
- Orientarea spatiala in cadrul paginii, randului, patratului etc.
- Dezvoltarea abilitatilor de citire
- Corectarea tulburarilor de limbaj si vorbire
- Dezvoltarea comunicarii prin activitati de joc de rol, povestiri, rime, conversatie etc.
- Dezvoltarea si stimularea operatilor cognitive (sortare, seriere, clasificare, categorizare)
- Dezvoltarea motricitatii fine prin activitati specifice educational-scolare: lipit, taiat cu foarfeca, pictat, modelaj cu plastelina, jocuri motrice,etc.
- Formarea notiunilor si conceptelor specifice varstei – numere, culori, litere, forme geometrice, concepte spatiale, concepte temporale
Terapia educational-scolara foloseste metode si tehnici speciale, alternative si augmentative de invatare, necesare formarii si dezvoltarii abilitatilor cerute de activitatile educational-scolare.