Bucureşti0720.026.19709:00-18:00
raztudorache@yahoo.com
Caută
Logopedie
Logopedie-psihopedagogie

Cabinet de logopedie
si corectarea tulburarilor educational-scolare

  • Home
  • Servicii psihopedagogice
  • Servicii logopedice
  • Terapeuţi
  • Contact
  • Pentru părinţi
Menu back  
Facebook
27/11/2015Leave a commentq&aBy Admin

0-1 an

  • Priveşte în direcţia sunetului sau îşi schimbă poziţia corpului ca răspuns la sunet.
  • Priveşte la persoana care încearcă să-i atragă atenţia prin vorbă sau mişcare.
  • Urmăreşte sunetul, mişcând capul.
  • Vocalizează ca răspuns la atenţia ce i se acordă.
  • Repetă propriile sunete dacă sunt repetate de adulţi.
  • Emite intamplator si apoi voluntar vocalele a,e,i,u.
  • Gângureşte la 3-4 luni (sunete si silabe care se articuleaza in spatele cavitatii orale: c-g-h)
  • Vocalizează ca să atragă atenţia.
  • Pe la 5-7 luni incepe sa repete aceeaşi silabă de 2-3 ori in jocul vocal ( ex: ma-ma-ma).
  • Intelege si se joaca cucu-bau.
  • Face cu mâna pa-pa, imitând adultul.
  • Priveşte la obiecte familiare când sunt numite.
  • Răspunde la propriul nume, privind sau solicitând să fie luat în braţe.
  • Arată o parte a corpului (ex: nasul).
  • Combină 2 silabe diferite in jocul verbal.
  • Imită intonaţia vocii celorlalţi.
  • Asociaza sunete, silabe sau cuvinte cu o persoană , actiune sau un obiect.
  • La 12 luni pronunta, cu sens, cel putin 5-10 cuvinte simple (ex.: pa, apă, papa, mama etc.)

 

1-2 ani

  • Vorbeste, folosind cuvinte simple de 2-4 litere .
  • Caută sursa sunetelor din afara incăperii (ex: sonerie, motocicletă, chemări ale copiilor etc.).
  • Emite sunete (onomatopee) şi foloseşte aceste sunete pentru a numi animale (ex: vaca este ,,mu-mu’’)actiuni sau obiecte.
  • Execută comenzi simple, cu sau fără să i se dea indicaţii prin gesturi.
  • Arată sau atinge imagini dintr-o carte când sunt numite.
  • Arată părţi ale corpului.
  • Pana la 2 ani ar trebui sa foloseasca aprox. 100-150 de cuvinte(pronuntate corect sau incorect) pe care sa le foloseasca pentru a denumi diferite obiecte,actiuni,persoane,locuri etc.
  • Îşi spune la cerere numele sau numele de alint.
  • Răspunde la întrebarea ,,Ce-i asta?’’, denumind obiecte familiare.
  • Poate da sau arăta la cerere.
  • Imită adultul în activităţi simple (ex : scuturatul hainelor).
  • Combină cuvinte şi gesturi pentru a-şi face cunoscute dorinţele.
  • Ştie ce să faca în situaţii uzuale (când iese afară, la masă, la culcare etc).
  • Arată obiecte familiare când sunt numite.
  • Numeşte jucării.
  • Numeşte părţi principale ale corpului la o păpuşă sau altă persoană.

 

2-3 ani

  • Stă cu adultul pentru a privi o carte cu imagini timp de aprox.5 minute.
  • Răspunde corespunzător la folosirea adjectivelor obişnuite (ex: obosit, suparat,bun, rece, mare, etc)
  • La cerere, pune obiectele în, pe, sub.
  • Foloseşte corect unele adjective obişnuite (ex: fierbinte, mare,mic,bun,rau etc).
  • Numeşte acţiuni .
  • Răspunde la întrebarea ,,Ce face… (x)?’’, pentru activităţile obişnuite, simple.
  • Alătură 1 substantiv şi 1 adjectiv sau 2 substantive in propoziţii de 2 cuvinte(ex:minge mare).
  • Asociază un substantiv cu un verb (ex: ,,tata pleacă’’).
  • Foloseşte un anume cuvânt pentru a-şi exprima nevoia de a merge la toaletă.
  • Combină doua substantive pentru a exprima posesia (ex: ,,maşina tata’’).
  • Selectează obiecte simple descrise prin folosirea lor (ex: ceaşcă, farfurie, etc.).
  • Răspunde la întrebarea ,,Unde este…?’’.
  • Incepe sa asociaze un substantiv, un verb şi un ajectiv într-o propoziţie de trei cuvinte (ex: ,,tata maşina mare’’, ,,tata merge serviciu’’).
  • Indică imaginea unui obiect uzual , descris prin întrebuinţarea lui.
  • Ascultă poveşti simple.
  • Arată pe degete câţi ani are.
  • Îndeplineşte două comenzi legate între ele (ex: ,,Du-te la uşă şi închide-o!’’).
  • Urmăreşte şi numeşte personaje familiare de la televizor (desene animate).
  • Foloseşte uneori forma corectă a pluralului.
  • Foloseşte verbe neregulate la trecut (ex: a venit, a plecat, a făcut, etc).
  • Pune întrebări: ,,Ce e asta/aia?’’.
  • Incepe sa foloseasca mai mult ,,eu/mie/al meu’’ decât numele propriu atunci cand se refera la propria persoana.
  • Foloseşte ,,nu’’ pentru a exprima refuzul sau neplacerea.

3-4 ani

  • Foloseşte propoziţii din 3- 4 cuvinte.
  • Poartă o conversaţie simplă.
  • Invata repede cuvinte noi.
  • Arată părţi ale corpului la comandă verbală.
  • Numără până la cinci, imitând.
  • Spune ce urmează într-o poveste simplă cunoscuta.
  • Pune întrebări de tipul ,,Unde…?’’, ,,Cine…?’’.
  • Poate sta atent 5 minute în timp ce i se citeşte o poveste.
  • Numără obiecte prin imitaţie.
  • Foloseşte întrebări cu ,,De ce…?’’
  • Numeşte la cerere culori, animale, obiecte.
  • Îndeplineşte o serie de 2 comenzi necorelate.(Dezbraca-te si apoi spala-te pe maini)
  • Îşi poate spune numele întreg, când este invatat.
  • Răspunde la întrebări simple, de tipul ,,Cum este?’’.
  • Repetă propoziţii sau serii de cuvinte.
  • Foloseşte uneori trecutul verbelor (ex: sărit, lovit, etc.).
  • Vorbeşte despre o activitate recentă.
  • Răspunde la întrebări simple legate de evenimentele dintr-o povestire simplă.
  • Spune la ce folosesc obiectele uzuale.
  • Exprimă acţiuni viitoare prin formule de tipul ,,trebuie să…’’, ,,o să…’’, ,,vreau să…’’.
  • Vorbirea îi este înţeleasă de persoane din afara familiei.

4-5 ani

 

  • Poate alege o pereche de obiecte/imagini la cerere.
  • Foloseşte verbele la optativ (ex: aş vrea etc).
  • Poate indica, la cerere, partea de sus şi de jos a diferitelor obiecte.
  • Poate să indice absurdităţile dintr-o imagine.
  • Poate spune o poveste cunoscută fără ajutorul imaginilor.
  • Indică imaginea care nu se potriveşte într-o anumită categorie (ex: ,,Care nu este jucărie?’’).
  • Invata cantece si poezii scurte.
  • Foloseşte propoziţii complexe (ex: ,,Ea vrea să merg pentru că…’’).
  • Poate spune dacă un sunet este tare sau încet.

 

5-6 ani

 

  • Poate indica : ,,câteva’’, ,,multe’’ sau ,,mai multe’’ obiecte .
  • Poate sa invete si sa işi spuna adresa sau numărul de telefon .
  • Relatează întâmplări din experienţa sa zilnică.
  • Indică locaţia sau direcţia folosind prepoziţiile: de la, către, peste, departe de…, etc.
  • Răspunde cu o explicaţie la întrebarea ,,De ce?’’.
  • Aşează 3-5 imagini, reprezentând o poveste, în succesiune logică şi spune povestea.
  • Defineşte cuvinte prin utilitatea lor. (ex: „E ceva cu care…”)
  • Poate să dea opusul (antonimul) unui cuvânt simplu.
  • Poate răspunde la întrebări simple de genul ,,Ce se întâmplă dacă…?’’.
  • Foloseşte corect noţiunile de ,,ieri’’ şi ,,mâine’’.
  • Întreabă ce inseamna cuvintele noi sau nefamiliare lui.
Share this
FacebookTwitter
About the author

Admin

Related posts
DISLEXIA
22/10/2015
Leave Comment

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit

none