DISLEXIA

0-1 an
- Priveşte în direcţia sunetului sau îşi schimbă poziţia corpului ca răspuns la sunet.
- Priveşte la persoana care încearcă să-i atragă atenţia prin vorbă sau mişcare.
- Urmăreşte sunetul, mişcând capul.
- Vocalizează ca răspuns la atenţia ce i se acordă.
- Repetă propriile sunete dacă sunt repetate de adulţi.
- Emite intamplator si apoi voluntar vocalele a,e,i,u.
- Gângureşte la 3-4 luni (sunete si silabe care se articuleaza in spatele cavitatii orale: c-g-h)
- Vocalizează ca să atragă atenţia.
- Pe la 5-7 luni incepe sa repete aceeaşi silabă de 2-3 ori in jocul vocal ( ex: ma-ma-ma).
- Intelege si se joaca cucu-bau.
- Face cu mâna pa-pa, imitând adultul.
- Priveşte la obiecte familiare când sunt numite.
- Răspunde la propriul nume, privind sau solicitând să fie luat în braţe.
- Arată o parte a corpului (ex: nasul).
- Combină 2 silabe diferite in jocul verbal.
- Imită intonaţia vocii celorlalţi.
- Asociaza sunete, silabe sau cuvinte cu o persoană , actiune sau un obiect.
- La 12 luni pronunta, cu sens, cel putin 5-10 cuvinte simple (ex.: pa, apă, papa, mama etc.)
1-2 ani
- Vorbeste, folosind cuvinte simple de 2-4 litere .
- Caută sursa sunetelor din afara incăperii (ex: sonerie, motocicletă, chemări ale copiilor etc.).
- Emite sunete (onomatopee) şi foloseşte aceste sunete pentru a numi animale (ex: vaca este ,,mu-mu’’)actiuni sau obiecte.
- Execută comenzi simple, cu sau fără să i se dea indicaţii prin gesturi.
- Arată sau atinge imagini dintr-o carte când sunt numite.
- Arată părţi ale corpului.
- Pana la 2 ani ar trebui sa foloseasca aprox. 100-150 de cuvinte(pronuntate corect sau incorect) pe care sa le foloseasca pentru a denumi diferite obiecte,actiuni,persoane,locuri etc.
- Îşi spune la cerere numele sau numele de alint.
- Răspunde la întrebarea ,,Ce-i asta?’’, denumind obiecte familiare.
- Poate da sau arăta la cerere.
- Imită adultul în activităţi simple (ex : scuturatul hainelor).
- Combină cuvinte şi gesturi pentru a-şi face cunoscute dorinţele.
- Ştie ce să faca în situaţii uzuale (când iese afară, la masă, la culcare etc).
- Arată obiecte familiare când sunt numite.
- Numeşte jucării.
- Numeşte părţi principale ale corpului la o păpuşă sau altă persoană.
2-3 ani
- Stă cu adultul pentru a privi o carte cu imagini timp de aprox.5 minute.
- Răspunde corespunzător la folosirea adjectivelor obişnuite (ex: obosit, suparat,bun, rece, mare, etc)
- La cerere, pune obiectele în, pe, sub.
- Foloseşte corect unele adjective obişnuite (ex: fierbinte, mare,mic,bun,rau etc).
- Numeşte acţiuni .
- Răspunde la întrebarea ,,Ce face… (x)?’’, pentru activităţile obişnuite, simple.
- Alătură 1 substantiv şi 1 adjectiv sau 2 substantive in propoziţii de 2 cuvinte(ex:minge mare).
- Asociază un substantiv cu un verb (ex: ,,tata pleacă’’).
- Foloseşte un anume cuvânt pentru a-şi exprima nevoia de a merge la toaletă.
- Combină doua substantive pentru a exprima posesia (ex: ,,maşina tata’’).
- Selectează obiecte simple descrise prin folosirea lor (ex: ceaşcă, farfurie, etc.).
- Răspunde la întrebarea ,,Unde este…?’’.
- Incepe sa asociaze un substantiv, un verb şi un ajectiv într-o propoziţie de trei cuvinte (ex: ,,tata maşina mare’’, ,,tata merge serviciu’’).
- Indică imaginea unui obiect uzual , descris prin întrebuinţarea lui.
- Ascultă poveşti simple.
- Arată pe degete câţi ani are.
- Îndeplineşte două comenzi legate între ele (ex: ,,Du-te la uşă şi închide-o!’’).
- Urmăreşte şi numeşte personaje familiare de la televizor (desene animate).
- Foloseşte uneori forma corectă a pluralului.
- Foloseşte verbe neregulate la trecut (ex: a venit, a plecat, a făcut, etc).
- Pune întrebări: ,,Ce e asta/aia?’’.
- Incepe sa foloseasca mai mult ,,eu/mie/al meu’’ decât numele propriu atunci cand se refera la propria persoana.
- Foloseşte ,,nu’’ pentru a exprima refuzul sau neplacerea.
3-4 ani
- Foloseşte propoziţii din 3- 4 cuvinte.
- Poartă o conversaţie simplă.
- Invata repede cuvinte noi.
- Arată părţi ale corpului la comandă verbală.
- Numără până la cinci, imitând.
- Spune ce urmează într-o poveste simplă cunoscuta.
- Pune întrebări de tipul ,,Unde…?’’, ,,Cine…?’’.
- Poate sta atent 5 minute în timp ce i se citeşte o poveste.
- Numără obiecte prin imitaţie.
- Foloseşte întrebări cu ,,De ce…?’’
- Numeşte la cerere culori, animale, obiecte.
- Îndeplineşte o serie de 2 comenzi necorelate.(Dezbraca-te si apoi spala-te pe maini)
- Îşi poate spune numele întreg, când este invatat.
- Răspunde la întrebări simple, de tipul ,,Cum este?’’.
- Repetă propoziţii sau serii de cuvinte.
- Foloseşte uneori trecutul verbelor (ex: sărit, lovit, etc.).
- Vorbeşte despre o activitate recentă.
- Răspunde la întrebări simple legate de evenimentele dintr-o povestire simplă.
- Spune la ce folosesc obiectele uzuale.
- Exprimă acţiuni viitoare prin formule de tipul ,,trebuie să…’’, ,,o să…’’, ,,vreau să…’’.
- Vorbirea îi este înţeleasă de persoane din afara familiei.
4-5 ani
- Poate alege o pereche de obiecte/imagini la cerere.
- Foloseşte verbele la optativ (ex: aş vrea etc).
- Poate indica, la cerere, partea de sus şi de jos a diferitelor obiecte.
- Poate să indice absurdităţile dintr-o imagine.
- Poate spune o poveste cunoscută fără ajutorul imaginilor.
- Indică imaginea care nu se potriveşte într-o anumită categorie (ex: ,,Care nu este jucărie?’’).
- Invata cantece si poezii scurte.
- Foloseşte propoziţii complexe (ex: ,,Ea vrea să merg pentru că…’’).
- Poate spune dacă un sunet este tare sau încet.
5-6 ani
- Poate indica : ,,câteva’’, ,,multe’’ sau ,,mai multe’’ obiecte .
- Poate sa invete si sa işi spuna adresa sau numărul de telefon .
- Relatează întâmplări din experienţa sa zilnică.
- Indică locaţia sau direcţia folosind prepoziţiile: de la, către, peste, departe de…, etc.
- Răspunde cu o explicaţie la întrebarea ,,De ce?’’.
- Aşează 3-5 imagini, reprezentând o poveste, în succesiune logică şi spune povestea.
- Defineşte cuvinte prin utilitatea lor. (ex: „E ceva cu care…”)
- Poate să dea opusul (antonimul) unui cuvânt simplu.
- Poate răspunde la întrebări simple de genul ,,Ce se întâmplă dacă…?’’.
- Foloseşte corect noţiunile de ,,ieri’’ şi ,,mâine’’.
- Întreabă ce inseamna cuvintele noi sau nefamiliare lui.
Related posts